Seks Shooting Stars

fredag 24. februar 2017

For oss som jobber med sosiale medier er det en stress­blandet fryd når vi oppdager nye opp­dateringer med features vi må lære oss. De forskjellige kanalene og annonse­mulighetene endrer seg nesten daglig, og det skal litt til for å alltid være opp­datert på alle funksjonaliteter.

Vi tenker at du kanskje føler på noe av det samme, derfor har vi opp­summert litt av det som alle­rede har skjedd av Shooting Stars i 2017 i dette blogg­inn­legget.

1. Insta­gram lanserer album

Har du lagt merke til et nytt ikon på bildene som vennene dine har lagt ut de siste dagene? Denne uken ble album – eller flere bilder i samme post – lansert for fullt i Norge. Dette er en veldig kjekk og nyttig funksjon som gjør at folk faktisk kan dele mer og spamme mindre på en gang.

Tar du ofte en hel serie med bilder og opp­lever at det er vanskelig å velge hvilket som skal deles? Ingen problem! Med den nye funksjonen til Insta­gram kan du dele opptil 10 bilder, filmer eller boomerangs i ett innlegg. Alle innleggene i posten får samme «likes» så du trenger heller ikke være like strikt med ut­velgelses­prosessen som før.

Velg de bildene du ønsker å ha med i inn­legget ditt.

Du kan enkelt redigere alle bildene sam­tidig ved å velge et filter som skal passe til alle.

Eller du kan trykke på bildet du vil redigere og redigere hvert enkelte bilde med ulike filtere. Du kan også enkelt dra i bildene for å endre rekke­følgen etter at du har valgt bildene du vil bruke.

2. Send live på Insta­gram

Har du oppdatert din app til versjon 10.0 eller høyere kan du nå sende live video på Insta­gram. Funksjonen som ble lansert på Face­book for en tid tilbake har allerede vært testet en stund hos utvalgte brukere på Insta­gram, med gode resultater. Den store forskjellen på livesendingen til Insta­gram er at mens Face­book arkiverer filmen du sendte live, vil Insta­gram umiddelbart slette videoen etter du er ferdig med sendingen din.

Hvordan ser du om noen poster live? Øverst i over­sikten over stories på Insta­gram vil du se et lite ikon merket med «live» på de av vennene dine som sender direkte.

Så når skal du bruke denne funksjonen i profesjonell sammen­heng? Kanskje dere har en lansering av et nytt produkt, jobber bak kulissene med et event eller bare har et morsomt intern­arrangement som pågår? På samme måte som i deling av bilder anbefaler vi å være personlige og at en god Insta­gram-feed har en salig blanding av intern­kultur og egne produkter eller tjenester. Surprise us!

Ønsker du å teste ut live video swiper du til venstre inne i appen og velger «direkte» nederst i menyen.

3. Stories har inntatt Face­book

På sirka samme tid som Instagram lanserte live feed, dukket plutselig den velkjente story-linjen fra Insta­gram også opp i vår Face­book-app. Selv om Face­book eier Insta­gram, er de ikke så godt gifte at de deler story-feeden. Så for deg som elsker å vise hva du gjør på, har du altså mulighet til å både dele dagen din i den opp­rinnelige Snapchat-storyen, den nå også veldig populære Instagram-storyen eller i den splitter nye Face­book-storyen.

Instagrams stories fikk 150 millioner daglige brukere på kun fem måneder, så selv om det kun ligger en enslig story i bloggernes feed i skrivende stund, er det naturlig å tro at også Face­book-stories vil bli større og større.

4. GIF it up

En av de nye annonse­funksjon­ene på Face­book er at du nå kan laste opp vanlige GIF-er når du setter opp en annonse. Det har tidligere ikke vært mulig å bruke GIF-er direkte i nyhets­feeden, tross deres popu­laritet ellers i sosiale medier. Ønsker du å bruke en GIF i din annonse, velger du bare video­formatet og laster opp filen som en vanlig film. GIFen vil, som en vanlig reklame­film, starte med auto­play og spille av så lenge du vil se på den. Ikke så forskjellig fra en vanlig kort­film. Men vi er alltid glade for flere mulig­heter. Du får dessverre ikke lov å laste opp GIF-er i den vanlige nyhets­feeden til verken deg selv eller din bedrift, ennå.

5. #signmeup – Generer lister på Instagram

Face­book lanserte nylig Lead Ads – eller kunde­emne­generering på norsk – også for Instagram. Annonsene har som formål å hente inn informasjon fra potensi­elle nye kunder, og det på en veldig effektiv måte. Du setter selv opp et skjema i annonsen med ønsket informasjon som brukeren skal oppgi om seg selv. Face­book ferdig­utfyller skjemaet for brukeren, slik at de som klikker på annonsen din vil med et enkelt klikk kunne sende inn skjemaet med ferdig utfylt informasjon om seg selv. Opprop for nyhets­brev, prøve­kjøringer, pris­estimater eller lanseringer er gode anledninger å prøve ut denne annonse­muligheten.

Vi kjørte nylig en Face­book-kampanje for en kunde med et splitter nytt produkt som ønsket å hente inn informasjon fra potensi­elle kunder som selv ønsket å være først ute med nyheter om lanseringen av produktet. Gjennom dette annonse­valget fikk vi samlet inn både navn, e-post­adresser og hjemme­adresser i en og samme aksjon. Dette gjorde prosessen mye enklere, fordi kunden tidligere måtte brukt flere steg for å samle inn samme informasjon.

Som nyhets­saken starter med, er det altså en ny funksjon at dette også tilbys på Instagram nå. Forskjellene på funksjonene er at Instagram-annonsene kun vil vises på mobil og ikke desktop (som er et til­leggs­alternativ til Face­book). Instagram har også litt færre valg når det gjelder hvilken informasjon som vil for­hånds­utfylles for brukeren, samt litt flere steg for full­føring av innsendelse.

6. Nytt «meme» på nettet

Du har garantert fått med deg Mannequin Challenge som tok av høsten 2016, men har du fått med deg årets nyeste hype? Vi advarer mot at sangen kommer til å feste seg i hodet ditt, og at du muligens kommer til å bruke litt tid på å se flere slike memes etter du har sett ferdig her.

Det australske bandet Bag Raiders lanserte i 2009 låten Shooting Stars som nå går viralt på nettet som et «meme» av hjemme­lagde bidrag. Den beste introen til fenomenet er videoen Fat man does amazing dive:

Vi ønsket å være med på bølgen, og mekket derfor et bidrag like utenfor kontoret med Ross og Håvard i hoved­rollene. Vi kunne kalt den «Adult man who really should know better and his young hipster friend who’s sort of excused show off their particular brand of low-level urban running – Shooting Star», men gikk heller for en litt kortere variant. Uansett, enjoy!

Håper det var litt nyttige og artige innspill for deg her. Ta selv­sagt kontakt om du ønsker hjelp til en kampanje på sosiale medier eller regi til din egen Shooting Stars-video. Takk til Simon i Vestbris for flott redigering i vårt bidrag. God helg!