Hvem takler fremtidens markedsføring best?

fredag 22. februar 2019

…og hva i all verden er en robot-influencer?

I februar dro vi til Bergen og Mrkt Remix – en helt ny konferanse arrangert av Salgs- og Reklameforeningen i Bergen (SRF). For å få inspirasjon, lærdom og ny innsikt fra nasjonale og internasjonale markedsførere og ledere.

Leder og gründer av Coxit PR, Magnus Brøyn, var dagens konferansier. Han åpnet konferansen med å vise et glitrende eksempel på hvor raskt noe kan spre seg på nett og bli en “snakkis”. Selv opplevde nemlig Brøyn at et bilde av han ble plukket opp og delt på Reddit, et nettsamfunn med flere hundre millioner besøkende månedlig. På svært kort tid hadde bildet av Brøyn fått over 10.000 visninger, og et hav av kommentarer fra fremmede folk. Om hva? Krøllene sine. 

Magnus Brøyn på Mrkt Remix

Digitale Gabrielle

Å bli en hit i den digitale verden, kunne også Isabella Löwengrip fortelle om. Den svenske entreprenøren startet bloggen “Blondinbella” fra jenterommet som 14-åring og har bygget opp en av Nord-Europas største plattformer. I disse dager lanserer hun sin digitale klone Gabrielle Löwengrip på Instagram. Gabrielle er en AI-versjon (kunstig intelligens) som skal være med venner, date, teste spisesteder og skjønnhetsprodukter, og trene til maraton – uten å faktisk eksistere.

Isabella Löwengrip spådde en lys fremtid for robotinfluencere, og verdien det kan ha for annonsører. – Om noen få år vil vi være vant til de animerte figurene, sa Löwengrip. Hun mente at det hele handler om hvilken inspirasjonskilde man klarer å være, og at faktoren om personen er ekte eller ei, ikke vil være vesentlig i markedsføringen. 

Isabella Mrkt Remix

Foto: Tove-Lise Mossestad / Mossestad Fotodesign

En annen på Mrkt Remix-scenen med tro på spesielle markedsføringsmetoder i fremtiden, var Paal Fure. CEO i Dentsu Aegis Network Norge spådde at nisjebyråer med konkrete spesialområder er de som vil klare seg best. Virtuelle opplevelser, “self service”-tjenester, og gode og spesielle kundereiser, var noen av nøkkelordene.

– Gjør alltid det du selv tror på

Christian Widlic, Designer og Art Director i Nike, Global Brand Design, hadde en inspirerende halvtime om design. – Gjør alltid det du selv tror på. Kanskje du bommer innimellom, men andre ganger treffer du skikkelig blink, sa Widlic. Han viste flere eksempler på store designjobber han hadde vært med på, blant annet for Airbnb. Airbnb´s logo hadde fått mange kommentarer på å ligne noe det ikke var meningen å ligne på.. Løsningen? Gjøre logoen enda større, spille på kommentarene, og bruke den i ulike figurer på humoristisk vis.