Kreativt sommerpåfyll

fredag 1. juli 2016

Hva har spøkelser, alkoholfri sprit, firbeinte realitystjerner og Mark Zuckerberg til felles? De er alle viktige deler av dette nyhetsbrevet.

Mange synes det er tungt å lese mye tekst. Det har Facebook og Mark Zuckerberg fått med seg for lengst, og ingen er mer opptatt av en strømlinjeformet brukeropplevelse enn den amerikanske SoMe-giganten. Likevel har Facebook nå opphevet det absolutte kravet om mindre enn 20% tekst i annonsebilder. Det betyr likevel ikke at det er fritt fram å klistre teksttunge bildefiler på FB-annonsene, du blir nemlig straffet med dårligere spredning og mindre synlighet dersom du overdriver.

Men Facebook har ikke glemt tekstelskerne. Instant articles er i ferd med å få fotfeste i mange publiseringskretser, og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor. Instant artiklene lastes (som navnet antyder) lynraskt, de ser lekre ut og innholdsprodusentene har i tillegg økte muligheter fir å få betalt for arbeidet sitt gjennom enkel annonsering. Vår samarbeidspartner Bly Teksthus er i disse dager i ferd med å teste Instant Articles, så vi kommer høyst sannsynlig tilbake med en litt mer detaljert beskrivelse ved en senere anledning.

Men nok om Facebook. En annen amerikansk gigant, National Geographic, er også nyskapende om dagen. Som vanlig med NatGeo skal vi til dyreriket, nærmere bestemt Yellowstone Nasjonalpark. Her har naturnettverket festet GoPro-lignende kameraer til en håndfull ville bjørner, og resultatet er et slags hypnotiserende Yellowstone minutt-for-minutt, bare at du slipper å se hele ferden. Skaperne bak prosjektet har hentet ut høydepunktene fra bjørnenes vandringer, og presenterer det hele i et superlekkert format med kart, info og selvsagt video.

571f451136b64

Et annet eksempel på engasjerende nettsider er følgende. Vi har ikke helt forstått om dette er en reklamefilm for en kommende film eller bare et selvstendig prosjekt. Men om du skal la deg fascinere av noe den kommende uken er denne siden vel verdt et besøk. Når du holder inne spacebar endrer historien perspektiv. Og utfallet endrer seg etter hvor mange ledetrådene du finner. Lykke til.

57582f2795cf5

En annen lekker ting er verdens første alkoholfrie sprit. Hvordan den smaker, vet vi ikke, men designen faller definitivt i smak hos oss.

seedlip-product-hero

Alkoholfri sprit er litt rart, men det er kanskje ikke så dumt å være litt rar? Det mener i hvert fall en bidragsyter på verdensveven, og vi heller mot å være enige. Å møte litt annerledes personligheter har jo en tendens til å sette farge på tilværelsen.

Apropos farge og tilværelse, ifølge Colour Blind Awareness er 4,5% av verdens befolkning fargeblinde. Dette er noe vi i designbransjen bør være oppmerksomme, særlig hvis kundens publikum stort sett er menn. Da øker andelen til 8%. Å designe for fargeblinde kan lett bli glemt fordi de fleste designere ikke selv er fargeblinde. Denne artikkelen gir deg 13 tips for å forbedre opplevelsen for fargeblinde mennesker – noe som ofte kan hjelpe andre mennesker med normalt syn også.

Flere kreative vekttall

Her er gull- og diplomvinnerne fra Grafills Visueltkonkurranse 2016
Strålende oppslutning på Native ad publisert som Instant article