Hamskifte for Hamnøy

Hamnøy

Da rekruttering- og rådgivningsbyrået Hamnøy AS ba oss om hjelp til å friske opp profilen sin, var vi ikke vonde å be. Hamnøy-gründer Jan Tore Hamnøy er en markant skikkelse i det lokale næringslivet, og en mann vi kjente fra før som en solid, dyktig og ikke minst hyggelig forretningsmann.

Designer og digital leder i Iversen Skogen, Kjetil Sande, tok på seg hovedansvaret for å utvikle den nye visuelle identiteten til Hamnøy.

– Dette var et veldig spennende oppdrag. Vi ønsket å lage en minimalistisk og bombastisk logo. Det heraldiske uttrykket kombinert med gulfargen i Hamnøys nye visuelle identitet skal signalisere både soliditet og lekenhet på en og samme tid, noe vi synes den lykkes med. Den er både tradisjonell og moderne, og folk vil kjenne den igjen. Bildet med de mange paraplyene symboliserer alle kandidatene til en generisk stilling, og den gule prikken skal illustrere at det alltid er noen som utkrystalliserer seg som den best skikkede kandidaten, sier Sande.

Han brukte fargepaletten bevisst for å formidle Hamnøys verdier og kvaliteter uten å måtte si det direkte.

– Vi har brukt en dyp blåfarge for å signalisere faglig tyngde og stabilitet, og den kontrastfylte gulfargen for å signalisere energi og intellekt. Denne kombinasjonen oppsummerer i grunnen hva Hamnøy AS står for, og vi synes den profilen matcher byrået. Det er alltid et godt tegn, sier Sande.

Form og farge sier mye, men noe må også sies med ord – ingen profil er komplett uten et godt slagord. Flere forslag var oppe til diskusjon, men et av forslagene utmerket seg tidlig som konseptuelt sterkere enn resten: «Trygt i hamn».

– «Trygt i hamn» slår egentlig tre fluer i en smekk. Hamnøy AS jobber med å veilede sine kunder gjennom utfordrende prosesser, enten som rådgivere i for eksempel omstillingsprosesser eller hodejegere i ansettelsesprosesser. De er også et viktig kontaktpunkt for arbeidstakere som ønsker nye utfordringer. Fellesnevneren i jobbene de utfører er kompleksitet og stor fallhøyde dersom en ikke lykkes, noe som er grunnen til at kundene henter inn eksterne eksperter. Overfor kunden signaliserer slagordet at Hamnøy vil lede de trygt gjennom prosessen, det er flue nummer en. Flue nummer to gjelder jobbsøkende som vil registrere sin CV hos Hamnøy. Til dem sier slagordet at Hamnøy er en trygg los i omstillingsfasen. Den siste fluen er naturligvis at det spiller på navnet Hamnøy, og dermed bidrar til at folk husker det, sier tekstforfatter Audun Egenberg.

Den nye profilen skal tas i bruk på alle flater, både digitale og fysiske.

– Det er en selvfølge at et nettsted i 2017 er responsivt. Det samme gjelder for så vidt at vi har lagt inn Google Tag Manager med Google Analytics og Facebook-piksel på nettstedet, noe som gjør at vi kan kjøre remarketing-kampanjer mot kandidater som har besøkt de ulike stillingene på Hamnoy.no. Hamnøy vil få bygge en sterk digital tilstedeværelse i årene som kommer, og nå har de et svært godt utgangspunkt. Når det gjelder fysiske produksjoner vil det i tillegg til visittkort bli produsert origami-inspirerte dokumentmapper, «tote bags» som kan deles ut på stands og messer, samt andre profilbærere. Jeg gleder meg til å se profilen bli tatt i bruk, sier Sande.

Vi gratulerer Hamnøy AS med ny profil, og takker for et spennende oppdrag.

Besøk Hamnoy.no

Kjetil Sande Digital leder / designer Send e-post +47 908 48 599
Audun Egenberg AD / tekst­forfatter Send e-post +47 922 20 703
Håvard A. Strønstad Digital markedsfører Send e-post +47 928 89 302