Høst nytt og nyttig fra Iversen Skogen

torsdag 2. november 2017

Som et lite lysglimt i høstens mulm og mørke, serverer Iversen Skogen deg her et lystig, informativt og forhåpentligvis under­holdende nyhetsbrev.

Bli bedre kjent med våre to nye og kreative hoder, se bilder og les oppsummering av MF-dagen 2017, oppdater deg på nye Facebook-lanseringer og hvordan vi kan hjelpe deg med GDPR, få en ny ølfavoritt, les hvorfor du bør velge digital årsrapport, samt mye, og da mener vi mye, mer. Som for eksempel å se hvorfor robotene ikke kommer til å overta alle jobbene vi mennesker gjør i dag.

TAKK FOR LAGET, MF’ERE!

MF-dagen 2017 gjorde 22. september til en høyst innholdsrik og svært festlig fredag. Som årets hoved­­samarbeids­­partner, takker vi Haugesund­­regionens Nærings­forening for god samkjøring, og alle MF’ere for trivelig besøk på vår etterfest.

Les mer om dagen, kvelden og natten her.

VI HJELPER DEG MED Å FÅ KONTROLL PÅ GDPR

gdpr iversen skogen

Fra og med 25. mai 2018 vil hele Europa rammes av et nytt EU-direktiv: General Data Protection Regulation, eller GDPR. Loven vil gjelde for alle virksomheter som lagrer og bruker personlig data i sin kommunikasjon. Konsekvensene for brudd på de nye lovene kan gjøre vondt – veldig vondt.

Fredag 17. november inviterer Iversen Skogen deg til et gratis frokostmøte hvor vi går gjennom hva GDPR er, hvordan de nye lovene vil påvirke måten vi kommuniserer på, hvilke forberedelser du kan gjøre nå i forkant og veien videre etter 25. mai 2018.

Meld deg på vårt frokostmøte og les mer om GDPR.

KOM PÅ LUNSJSEMINAR OM INFLUENCER MARKETING

Tore Nesheim Influencer Marketing 2017

Fredag 24. november arrangerer vi gratis lunsjseminar, hvor vi får besøk av haugesunder Tore Nesheim fra AdLINK Media. I tillegg til god mat og drikke, vil du her få inngående kjennskap til hvordan Nesheim og hans byrå arbeider med Influencer Marketing, i samarbeid med influencere som Petter Northug, Tone Damli, Maria Skappel og Vanessa Rudgjord.

Kort fortalt bidrar Influencer Marketing til at din merkevare (og dine produkter/tjenester) får økt oppmerksomhet og kjennskap, ved hjelp av innhold som produseres og deles av influenceren selv i sine kanaler hvor de har stor påvirkningskraft.

Les mer om lunsjseminaret eller meld deg (og dine kolleger?) på denne matnyttige seansen i våre lokaler.

MARIA, VÅR MARIA

Apple lanserer iPhone 8 og iPhone X. A-ha lanserer nytt album. Tesla lanserer semi-trailer. Wärtsilä lanserer miljøvennlige slepebåter. H&M lanserer Marcus & Martinus-kolleksjon. Iversen Skogen lanserer Maria Worre.

DIGITALE ÅRSRAPPORTER – DEN NYE ÅRGANGSVINEN

gassco digital årsrapport 2016

Kjennskap til målgruppens medievaner må stå sentralt i enhver lanserings­­strategi. Vaner og valgte publiserings­­plattformer har imidlertid endret seg radikalt de siste årene. Dette gjelder også for årsrapporter, som nå i langt større grad produseres for å leses digitalt.

Les mer om de mange fordelene du har om din virksomhet går for en digital årsrapport.

DELTA I STOR DESIGN-KONKURRANSE

Vår gode kunde Jæger Automobil arrangerer for øyeblikket en gedigen design-konkurranse hvor de utfordrer deg til å designe et nytt kreativt folie-design til hybrid­modellen og deres nye storselger Toyota C-HR.

Vinneren får et gavekort på 20.000 kroner levert av Platou Sport samt at selve vinner­designet blir å finne på opptil flere av Jægers lekre C-HR demobiler. Konkurransen er åpen for folk i alle aldre, profesjonelle designere som hobby­amatører, enkelt­personer og byråer. Tar du utfordringen?

JUDGE ANNE

Dommer Anne sterk reklame 2017

I midten av oktober, på en noe hemmelig adresse i Stavanger-området, satt Anne fra Iversen Skogen sammen med de fem andre medlemmene i årets Sterk Reklame-jury. Sekserbanden skulle vurdere hele 160 bidrag innen reklame og design, innsendt fra byråer i hele Sørvest-Norge.

Vi håper og tror hun gjorde en formidabel jobb, samtidig som vi krysser fingrene for at de resterende jury­medlem­mene satte pris (!) på bidragene som var innsendt fra Haraldsgata 159. Premieringen finner sted fredag 10. november på Tou Scene. Til alle andre byråer som også deltar i konkurransen: Lykke til!

NYTTIG OM NYE FACEBOOK-LANSERINGER

Våre allierte venner i performance marketing-byrået Synlighet blogget for en tid tilbake om de siste og nyttige lanseringene og oppdateringene fra Facebook. Her er det mye snacks å lese, spesielt for deg som er annonsør. I bloggposten kan du lese mer om blant annet Messenger-annonsering, sponsing av meldinger, hvordan ha video som profilbilde, grupper for sider og at Instagram nå er integrert i annonse­­administratoren.

DET HAR BODD EN LITEN A I MANGE AV OSS

Siden i vår har vi arbeidet med å fornye profilen til Eiendomsmegler A – et givende samarbeid som blant annet har gitt megleren ny logo, og boligavisen og prospekter nytt design. Sjekk ut’A.

KULE JULIA KUHLEY

Mang en kamp har hun stått og skreket blant Hertha Berlins mest hardbarka hooligans. Hjemme i Berlin bor hun sammen med både studenter og flyktninger. På heller utradisjonelt vis har hun lært seg norsk på rekordtid. Og du klarer aldri å gjette hennes norske favorittord. Bli bedre kjent med vår tyske designstudent, Julia Kuhley. 

SALGSSUKSESSEN BRINGEDALSTUNET

Siden mai har vi utarbeidet salgsmateriell, interesselister m.m. i forbindelse med salget av de 20 leilighetene i Odd Hansens nyeste boligprosjekt – Bringedalstunet, midt i Aksdal sentrum. 

Da det i mai ble kjent at bolig­prosjektet var under oppføring, skjøt interesse­­listene umiddelbart fart. Og da de 120 på interesselisten fra og med 3. oktober kunne benytte seg av forkjøps­­muligheten, før prosjektet kom ut på salgsmarkedet for hvermannsen en uke senere, røk hele 17 av leilighetene i løpet av de første 26 timene.

Haugesunds Avis: Leiligheter i Aksdal ble revet bort.

Vi vil igjen gratulere vår gode kunde Odd Hansen med det fenomenale salget, og tipser samtidig om at det fortsatt er én ledig leilighet igjen i bolig­­prosjektet like ved inngangs­­partiet til både Aksdal Senter og Tysværtunet Kulturhus.

LOKAL ROCK PÅ FLASKE

kindred fever liquid fire white ipa

Vår eminente designer Linn Sofie er som mange allerede vet også trommis i Kindred Fever – et av regionens mest hardtslående og velspilte rockeband. Nå har hun og bandkollega Jarle Langåker slått på stortromma og lansert eget øl – «Liquid Fire».

Ølet, en hvit ipa, produseres i samarbeid med Lauvanger Mikrobryggeri i Troms, som også tok initiativet til sambryggingen etter at Kindred Fever holdt konsert i bryggeriets lokaler for en tid tilbake.

«Liquid Fire» ble lansert med minikonsert på sensommeren hos Gulating Ølutsalg i Haugesund. Etikett og logo er selvsagt designet av Linn Sofie selv.

Ønsker du å bli bedre kjent med Linn Sofie, kan du også lese om henne og hennes i en artikkel som nylig ble publisert i Laastadmagasinet.



NETT

EUs nye person­verns­­forordning, GDPR, som trer i kraft mai 2018, vil, som beskrevet i en egen sak tidligere i dette nyhetsbrevet, få store konsekvenser for norske bedrifter og annonsører. Vi i Iversen Skogen er forberedt og er i gang med å innlemme dette i vårt arbeid med våre kunder. Hvordan er det med deg?

Burson-Marsteller lanserte i sommer en større kampanje som skal bryte med fordommer knyttet til den nevrologiske sykdommen multippel sklerose.

Cash is king. Med denne kalkulatoren kan du finne ut hvor høyt du kan prise boligen din om du skal leie den ut med Airbnb.

Ja, vi elsker denne musikken. Nordmenn streamer mest, laster ned mest og går på flest konserter.

Finn.ohno. Facebook har lansert finn.no-konkurrenten Marketspace også i Norge

SoMe

Pay if you have something to say. Facebook fjerner ikke-betalte innlegg fra nyhetsstrømmen. I første omgang som et eksperiment, noe som har ført til at en slovakisk avis har opplevd det største fallet avisen noen gang har sett i organisk rekkevidde.

Snoogle? Google ønsker å kjøpe Snapchat. For hvor mye? Skarve 237 milliarder kroner.

Game of Folks. Facebook tar opp TV-kampen mot den tradisjonelle TV-bransjen og godt etablerte streaming­­plattformer som Netflix, YouTube og HBO med lanseringen av Facebook Watch.

*smilefjesmedslipsrundthodet* Sjekk ut de 67 emojiene som ligger best an til å dukke opp på din mobil i 2018.  

TEKNOLOGISK FRIMINUTT

GrAI’s Anatomy. AI endrer måten medisinsk teknikere arbeider på.

FU**! Noen gang opplevd at smått pinlige eller bare ikke-passende notifications dukker opp på skjermen din samtidig som du kjører skjermdeling foran kunder eller kollegaer? Da bør du vurdere å stifte bekjentskap med appen Muzzle.

You’ve been pranked! 16 morsomme måter å spøke med dine venner på ved hjelp av mobilen eller annen teknologi du allerede har.

John DAIre. Et av verdens mest­­produserende traktor­­selskaper, John Deere, var i september på storhandel da de kjøpe AI-teknologi for 305 millioner dollar. Hvorfor? Slik at traktorene i fremtiden selv finner og fjerner ugress.

DESIGN

Utfordrer Adobe. InVision ønsker å kapre Adobe-brukere med design­appen Studio. I dag bruker minst 90 prosent av alle som arbeider med design Adobe-verktøyer som Photoshop, Illustrator og Sketch. Är det en revolution på gång?

WTF??! Dårlig designet tøynett viser hvorfor fonter er ekstremt viktig.

Mørke mønstre. Harry Brignull står bak begrepet dark patterns – design som har én eneste oppgave – nemlig å lur deg. Sjekk ut nettsiden hans for en oversikt over design type lurendreier.

Kult eller hult? Årets utgave av Øya­fest­ivalen gikk av stabelen med nytt design.

Bør designere tenke mer som tekst­forfattere?

– Skrift med seriffer gir ikke bedre lesbarhet.

OPPSAMLINGSHEAT

– Annonsørene sitter med enorm makt. Under Media­forums høst­konferanse forrige uke, diskuterte 300 mennesker fra landets største medier, byråer og annonsører hvem som sitter med hånda på rattet i bilen «Medie- og kommunikasjons­bransjen».

Vi var inne på det i forrige nyhetsbrev, og har nå jaggu gått igang med å bruke det selv også: Emojis i url’en. Test det ut selv ved å skrive 😄🌲 .ws i nettleserens adressefelt.

Fotomaraton. Fotograf Stefan Draschan bruker myyye tid på ta bilder av mennesker som matcher kunstverkene de betrakter.

Innovasjon er en muskel. Med regelmessig trening vil den prestere godt. Ignorerer du den, vokser den seg myk.

Orange is the new black is the new men in black. Er the black moment en av årsakene til at du enda ikke har gjort alt du ønsker her i livet?

– Første­hånds­data og kunstig intelligens slår tradisjonelle markeds­førings­metoder ned i støvlene.

Öppna Landskap. Apple-ansatte er svært lite happy med at de må arbeide i åpent kontor­landskap.

Robofail. Robotene skal visst nok etter hvert overta en del av jobbene som vi mennesker gjør i dag. Yeah, right