Bildebank – et nyttig verktøy for bedrifter

fredag 22. desember 2017

Er du på søken etter foto med motiver som kan være passende i markedsføringen av din bedrift eller deres produkter og tjenester, begynner dere kanskje, som så mange andre, å lete på datamaskinene deres etter gamle bilder som kan matche både budskap og bedriftens verdier.

Bildebank – et nyttig verktøy for bedrifter. Foto: Geir Øyvind Gismervik

Eller klikker du deg inn på en av nettets mange bilde­banker for stock-foto, som for eksempel pexels.com, shutterstock.com eller pixabay.com, hvor du garantert finne mange, mange vakre foto – perfekt lyssatt og med kritt­hvite menneskelige smil?

Men hvor realistiske er disse stock­bildene i forhold til hva dine kunder forventer rundt kommunikasjonen fra nettopp din bedrift og det dere står for? I stedet for å vurdere om et bilde er fint eller stygt, bør du heller starte med å vurdere om det i hele tatt er riktig eller galt å bruke i forhold til dine mål­grupper, ønsket effekt etc.

Bildebank er imidlertid et verktøy som gjør at du slipper å lete deg blind etter foto og bilder både blant gamle filer og i nettets generelt upersonlige fotojungel.

Styrker og forenkler markedsføringsarbeidet

En bildebank, bestående av nøye planlagte og fremtids­rettede foto, vil for de fleste bedrifter være en svært fornuftig og nyttig investering. Med en egen bildebank som verktøy, vil man både styrke og forenkle sitt eget markeds­førings­arbeid.

Med godt forarbeid vil bedriften over kort eller lengre tid kunne bygge en bild­ebank som inneholder bilder med spesifikasjoner som kan være gjeldende på alt fra bilder av de ansatte til rene produkt­foto eller profil­byggende sponsor­annonser.

Før man kontakter en dyktig fotograf eller tar i bruk egne gode foto­ferdigheter, bør det imidlertid utarbeides en brief med et inneholde som beskriver:

  • Bruksområder – skal bildene brukes i avis­annonser, presentasjoner, sosiale medier, på skjermer, bannere, nettsider, flyere eller plakater?
  • Målgrupper – hvem skal se bildene og hvilke assosiasjoner er det ønskelig å skape?
  • Konseptidé. Hva skal bildene vise? – skal bildene være beskrivende for bedriftens kjerne­virksomhet eller vise produkter eller tjenester på en bestemt måte?
  • Moodboard – en viktig retnings­viser for hvordan bildene skal komponeres visuelt, som for eksempel fargetone, modell­beskrivelse, utsnitt og lokasjon.

Spar tid og penger

Når dere har gjort unna det grundige forarbeidet, tatt fotoene og organisert de endelige bildene, vil dere ha en bilde­bank som gjør at bedriften deres fremstår helhetlig i alle sammenhenger hvor foto blir tatt i bruk.

Ved å forhånds­definere hvilken sammenheng hvert enkelt bilde skal brukes i, og å ha et strukturert og oversiktlig system hvor bildene er kategorisert og navn­gitt med søkbare stikkord, vil en solid bilde­bank spare bedriften for tid, penger og fremtidig frustrasjon.

En helhetlig bilde­profil skaper større tillit og til­hørighet til både bedrift og produkt, samtidig som det vil være lettere å bygge en solid merkevare.